Houzz Logo Print
sabinacandes

Renovera köksluckor?

S C
6 years ago

hej!
Jag la den här frågan först under "annat" för jag lyckades av ngn anledning inte skriva här, men nu går det så jag flyttar den.
Jag har en fråga om renovering av köksluckor - de jag har är stil lantkök m speglar, typ 80-90-tal. Jag skulle vilja ha släta luckor men har just nu inte råd att köpa nya. Funderar därför på om det är möjligt att täcka dem med ngn slags tunn skiva. Min fråga är dels om ngn har gjort ngt liknande, dels vilket material som då använts (o hur man fäster den)? Annars antar jag att jag får nöja mig med att måla om så länge... tack på förhand!

Comments (34)

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Ingen som gjort detta eller sett ngt om det?

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    om du bifogar ett foto på en lucka så kan man svara.

  • S C
    Original Author
    6 years ago
    javisst, foto här, hoppas det syns någorlunda
  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Att göra något åt dessa luckor = släta är ganska omöjligt p.g.av det är fräst inåt. Det blir kostsamt men jag vet inte om det finns något man kan klistra på. Kolla med något företag som arbetar med köksrenoverning men titta på Blocket där brukar det finnas kök som man har bytt ut. I allmänhet är det standard mått på kök så då kan du ta luckor m.m. och kasta resten.

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Tack för svar - ja inser det är svårt o även om skulle sätta på ngn skiva är det kanske onödigt mkt jobb.... ska kolla på blocket, ikeas luckor passar ju inte i luckor men kollar på annat håll. Annars kanske det ändå blir en bättring om jag målar om så länge.

  • Sara Norrman
    6 years ago

    Kanske börja med att måla i nån trendig färg och byt ut handtagen? Jag har en känsla av att det lantliga kommer mycket av den krämiga nyansen – kanske våga dig på mörkt grått eller svart så tänker man inte på panelerna eller infräsningen?

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Tack för svar Sara! Mycket stor chans det är pga färgen och jag har ju tänkt måla om om jag inte kommer på hur man kan göra dem släta.... det enda är att jag helst vill ha ngn mer "glad" färg än grått eller svart, kan dock inte komma på vad som skulle funka, dels med tanke på hur luckorna ser ut, dels med tanke på hur det skulle se ut i köket i helhet. Är också rädd att det kan bli för mörkt m svart el grått.... Men jag antar att jag kan köpa provburkar och testa lite.

    Handtagen har jag också funderat på att byta men beror lite på vilken färg jag landar i tillslut. Tack igen!

  • Sara Norrman
    6 years ago

    Jag såg en bild nånstans där de fyllt i den infrästa 'randen' runt panelen med neonrosa i kontrast mot ljust grå luckor. Blev modernt och lite ironiskt på något vis, men fint!

  • PRO
    Knutssons Snickeri
    6 years ago

    Hej!

    Den luckan som Du visar med djupfrästa

    profler, blir alldeles för dyrt att ändra till

    slät lucka.

    Billigast är att beställa tillsågade luckor

    av MDF som Du kan måla själv.

    Jag jobbar med köksrenovering.


  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Helt riktigt Peder men kolla bara vad det kostar att borra alla hål för gångjärnen (beroende vilken sorts gångjärn som befintlig lucka sitter med).

  • PRO
    Knutssons Snickeri
    6 years ago

    Hej HH!

    Jag ser att dessa luckor är försedda grytggj.

    Den som sågar till skivorna bör ha lämplig borrutrustning.

    Jag själv använder beslag från Blum

    även deras maskiner.

    Borrning någon minut per lucka.

    Om jag skulle hjälpa Sabina med luckorna, skulle jag även fräsa runt ytterkanterna med fas, även blåsa på med surf 1 gång.

    Hälsar Peder Knutsson

    Knutssons Snickeri

    i Färjestaden Öland


  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Hej Peder

    Vi som arbetar på "landet" gör lite mer för våra kunder än de i "stan". Jag håller med dig om förfarandet om luckorna.

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Tack för era svar! Som sagt, vill hålla kostnaderna nere och kommer för tillfället att hålla mig till att måla om dem.

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Kristin, älskar den färgen! Är kanske lite rädd att det ska bli för mörkt, men ska leta efter den eller möjligtvis ngn nyans ljusare. Tack!

  • Anki Hellberg
    6 years ago

    Vänd på luckan. Ofta är insidan slät och då kan du vända den utåt. Du får ev flytta /vända gångjärnen också.

  • S C
    Original Author
    6 years ago
    det var ju en llsning jag inte tänkt på, att vända.... dock stora hål efter gångjärn, känns svårt att lösa. förslag?
  • Anki Hellberg
    6 years ago

    Fogskum är guds gåva till oss som vill renovera/laga. Spruta igen håligheten och slipa.

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Även för "större" hål som iofta är till nyare gångjärn? Och då är följdtanken - kan man sätta på annat slags gångjärn för att slippa göra liknande hål på andra sidan...? Förstår att det kan man väl men blir eventuellt krångligt med att anpassa och få rätt, tänker jag.

  • Anki Hellberg
    6 years ago

    Ja det går att fylla stora hål och även att borra på nytt i fogskummet.

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Nu när ni fört fogskum på tal kan du tvätta utsidan och slipa, spruta fogskum i håligheterna lägg plast sedan en skiva kläm ihop låt härda. Sedan när härdat ta bort plast och skiva slipa, spackla slipa färdigt för målning. Jag står inte för detta men fungerar. Jag använder metoden vid prototypbyggen.

  • PRO
    Knutssons Snickeri
    6 years ago

    Hej Anki!

    Med 40 års erfarenhet som kökstillverkare, har jag då aldrig hört

    något så tokigt som att vända en skåpluckas insida utåt, med allt vad

    det innebär såsom hålen för grytggj.

    Fogskum är ett isoleringsmaterial och

    passar absolut inte att fylla dessa hål

    som är 35 mm i diam 13 mm djup därtill

    kommer 2 skruvhål.

    Sen skall det till nya hål för samma ggj

    på det som var rätsida som även hade

    en kraftig fräst profil på ytterkanterna.

    Ggjhålen måste placeras max 5 mm

    från kanten kommer då att gå igenom kanten.

    Glöm bort luckvändningen.

    Mvh Peder Knutsson

    Utvecklare av köksinredningar sen 40 år.


  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Hej Peder

    Så du inte tror att jag inte är klok, vad jag menade är att spruta fogskum på framsidan och fylla fräsningen. Spruta i ggj hålen och vända luckan är stålleskap och kommer inte fungera.

  • PRO
    Knutssons Snickeri
    6 years ago

    Hej HH!

    Min kommentar är svar på den idé som

    Anki skrev angående dessa luckor

    Mvh Peder Knutsson

  • PRO
    af Segerstad Interiör
    6 years ago

    Hej!

    Varför inte sätta en tunn masonit för? Låter som det lättaste man kan göra här. Jag hade köpt lite masonitskivor i exakta luckmått, limmat på de (det finns lim som är megastarkt och absolut klarar av att sitta kvar på en kökslucka), sedan om du vill måla själv eller kanske sätta en fin film/tapet på? Finns ju då tapet som klarar av väta för blöta fingrar etc. Dessutom är du då fri att byta handtag eftersom hålen täcks av skivan.


    Lycka till!

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Hej af Segerstad Interiör

    Tänk om livet vore så lätt att sätta en masonit över befintlig lucka. Problem som uppstår är att kanten på befintlig lucka är rund (skall man spackla för att få så anslutning blir bra?) Om man skall limma på befintlig lucka hur får man bort fett så lim fäster? I detta fall föreslår jag måla om och byt luckor när möjlighet finns.

  • Pia W
    6 years ago

    Jag hade valt en grön-grå-blå kulör och guldknoppar/handtag som passar i de befintliga hålen - några dagars jobb inklusive torktider och du har ett "nytt" kök tills dess du har råd att göra en mer omfattande renovering. Har provat detta på liknande luckor för ett antal år sedan och det blev ett nytt kök (ljust och fint trots att köket låg åt norr).

  • PRO
    af Segerstad Interiör
    6 years ago

    Hej HH Inredning Finsnickeri


    Ja, men jag hade nog ändå gjort en grej av att det ser ut så. Kanske till och med satt en lite mindre masonit än själva luckan, ca 2cm från kanten och sen täckt med en list.


    //B

  • S C
    Original Author
    6 years ago

    Tack för alla inlägg och kommentarer! Förstår det är vitt skilda uppfattningar om vad jag kan eller inte kan/bör göra. Funderar fortfarande (och har inte hunnit ta tag i det heller), men frågar - om jag skulle nappa på den enligt vissa galna idéen om att limma på masonit - vad för slags lim rekommenderas? Även möjligt det bara blir målning men jag funderar som sagt och kollar upp olika alternativ.

  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Om du tänker alternativet med masonit så är det bättre med en MDF som finns från 2 mm och uppåt. Lim rekomenderas Sika bond AT universal. Skivorna skall sättas under tryck under härdning. Vad som blivit problem med denna frågeställning är att de som arbetar som finsnickare och hemmapularnas åsikter är totalt olika. Uppenbart är det bättre att låta hemmapularna och förståsigpåarna hållas och inte ge råd.

  • PRO
    af Segerstad Interiör
    6 years ago

    HH Inredning Finsnickeri,


    Jag driver ett byggbolag och har i många år jobbat med olika lösningar för befintliga möbler. Korrekt är att jag inte är en finsnickare och kanske kan behöva råd i använda material etc MEN du tar mig för en okunnig person när du skriver som du gör. Jag ser inte att detta skulle vara en "dålig" idé men att den kan behövas finslipas lite.

    Super, då är tunn MDF mkt bättre men om man limmar på en tunn list i skarven kan detta vara bland det bästa alternativet!

  • S C
    Original Author
    6 years ago
    jag vill verkligen inte ha någon hetsig/aggressiv diskussion i den tråd jag startade. jag efterfrågade bara olika möjliga lösningar på ideer jag hade, utan egen kunskap. jag tackar ärligt flr alla svar - finns det ngt sätt att stänga av kommentarerna?
  • Belgin Hasan
    6 years ago
    Hall
  • PRO
    HH Inredning Finsnickeri
    6 years ago

    Jag har dragit sträck i denna fråga.

    Mvh Håkan