Houzz Logo Print
anna_holmquist26

Behöver hjälp med vår tomt

Anna Holmquist
8 years ago

Jag och min man har byggt ett fritidshus på Gotland som vi älskar men nu har musten gått ur oss lite och vi skulle behöva tips om vad vi ska göra med trädgården. Vi behöver tips om allt ifrån avgränsare mot grannen (häck?) till resten. Just nu är det bara en gräsmatta över hela ytan vilket känns lite trist. Grannens hus ligger dessutom bara tio meter ifrån så det skulle vara skönt med något som skiljde av lite. Alla idéer mottages tacksamt!



Comments (11)

  • Anna G
    8 years ago

    Gud så kul, möjligheterna är oändliga! Att plantera en häck är alltid en bra lösning, eller varför inte göra som på bilden nedan, där man låter klätterväxter på sikt bli som en? Eller kanske bara ett högre staket med lite stenplattor framför där ni kan ha ett gäng krukor med fina, lite större blommor i!

    1-planshus - Villa Vinga · More Info


  • Anna Holmquist
    Original Author
    8 years ago

    Superbra tips Anna! Stort tack!!!

  • smulan77
    8 years ago

    Jag tycker gräsmatta verkar toppen! Förutom insynsskydd mot grannen är väl gräsmatta det bästa. Gör i alla fall inget som måste underhållas. Så att ni kan ligga i hängmattan på semestern.


    Anna Holmquist thanked smulan77
  • Heidi Allen
    8 years ago

    Jag skulle lätt bygga en pool och stor altan med en bar och BBQ :) Grannen skulle bli så avundsjuk och ni skulle ha många roliga sommarfester med vänner och grannar! ;) Något i den här stilen https://www.houzz.se/foton/inspiration-phvw-vp~35837912

    Anna Holmquist thanked Heidi Allen
  • Anna Holmquist
    Original Author
    8 years ago

    Wow - det ser fantastiskt ut Heidi! Jag drömmer faktiskt om en pool. Ska bara övertyga min man...

  • Charlotte Gunnarsson
    8 years ago

    Om ni vill ha ett sommarprojekt kan ni alltid göra som Torben, som byggde sin egen pool av lastpallar! http://lajkat.aftonbladet.se/torben-byggde-episk-sommarpool-med-12-lastpallar/


  • Anna Holmquist
    Original Author
    8 years ago

    Superbra tips! Tack snälla.

  • PRO
    Tina Trädgårdsdesign
    8 years ago

    Hej Anna! Se efter vilka behov ni har i trädgården. Uteplats, förråd. trädgårdsland mm. Börja sedan med att sätta ut träd och buskar samt eventuell häck. det skapar en grundbas likt vägg, tak och golv. Sist planerar man in finliret som rabatter i fina färger. Med en stor trädgårdsyta kan man med fördel dela upp trädgården i mindre rum med tex häck, buskage mm. Då undviker man en stor ödslig plats där det inte är så mysigt att vistas. Kanske det dessutom finns någon fin utsikt från ert hus, då kan ni ha en öppen siktlinje där...Ja lite snabba råd. Lycka till! / Tina Trädgårdsdesign

    Anna Holmquist thanked Tina Trädgårdsdesign
  • Milla
    8 years ago

    Kul att det är proffs som kommenterar. Jag ska också fixa en tomt och har fått massa bra tips. Tack!!!!

  • PRO
    A Home 4U
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Ett stort härligt växthus och en grusgång som leder dit. Ett odlingsland skulle också bli fint om du gillar att odla.