Houzz Logo Print
linda_drottz

möblera avlångt vardagsrum

Linda Drottz
7 years ago
last modified: 6 years ago

hoppas ni kan bortse från allt stök. är inte hemma och kan ta nya bilder utan tar de jag har på kamerarullen. har ett avlångt sällskapsrum som vi inte blir kloka på hur vi ska.möblera. tanken är att köpa nya möbler och måla om öppnaspisen och kanske någon ny tapet. vi vill ha mer fokus kring eldstaden med minst 6 sittplatser men även så man kan titta ut när man sitter. tv rum (sista bilden) finns längst bort i rummet med en liten vägg mellan de avlånga rummet. alla tips på sitt möbler och övrigt är välkomna!





Comments (25)

  • mariannese
    7 years ago

    En idé är att ställa två soffor i vinkel, en 2-sits (3-sits om det finns plats?) med kortsidan mot fönstret och en 3-sits med ryggen mot rummet. Pall eller puff som extra sittplats. Lågt soffbord som inte skymmer elden, litet bord i hörnet av sofforna, kanske med lampa. Eller vinkelsoffa med låg schäslongdel mot fönstret för att inte skymma utsikten och en längre del mot rummet. Det finns ju modulsoffor som kan byggas hur man vill.

  • PRO
    76 Kvadrat
    7 years ago

    Spännande diskussion. Det finns sällanbara ett sätt att lösa utmaningen.

  • PRO
    Josefina
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Jag skulle nog flytta fram soffan/dom två stolarna ni har vid väggen så den/dom står mer i mitten av rummet mot fönstret, och sedan flytta fram träben stolen, så ni ramar in en mysig hörna runt öppna spisen. Ryggen av soffan/stolarna markerar då en 'korridor' bakom, ger luft till rummet och en avdelning. Ni kan även där göra en tavelvägg från topp till tå för att ge väggen ett eget fokus. Bara en tanke! :)

  • PRO
    Josefina
    7 years ago

    Wow! Som ett helt nytt rum - blev ju superbra!

  • Linda Drottz
    Original Author
    7 years ago
    Ja men supernöjd! blev lite provisoriskt på ena sidan men en tavelvägg låter ruskigt Nice! ska kolla runt på lite tavlor. kanske ett projekt att ta upp penseln och måla någon ny. ☺
  • Sophie I
    7 years ago

    SÅ fint!

  • Marcus Hartwall
    7 years ago

    Super fint!

  • PRO
    Giovannas Konst
    7 years ago

    Gud så fint, tror att jag också måste prova att flytta runt lite möbler här hemma ikväll... Blev verkligen stor skillnad på rummet!

  • Ossiana Smith
    7 years ago

    Väldigt fint vardagsrum. Vilken färg ska du måla spisen?

  • Linda Drottz
    Original Author
    7 years ago
    vit tänkte jag. har du någon annan idé?:)
  • Inredningsälskaren
    7 years ago

    Vilken skillnad Linda, wow! Hmm du KAN ju måla spisen i en annan färg men vitt känns säkert :) Jag tänker svart eller grå men kan vara svåårt med rätt nyans

  • PRO
    User
    7 years ago

    Hej, vad kul du fick bra tips och hittade ny möblerings plan. Måla teglet 'extra matt' grå. Den sista touchen med att få kopparplåten (i mina ögon snygg) vid spisen att synas mer. Lycka till!

  • PRO
    User
    7 years ago

    Kom också på att din tänkta tavelvägg, vid sidobordet , blir extra fin genom att måla ett fält i avvikande kulör. Mera grått eller kanske en roströd som är höstens färg.

  • Linda Drottz
    Original Author
    7 years ago
    om jag skulle gå på den grå färgen skulle de vara snyggt med kakelliktir(?) kanske. med denna möbleringen har vi kommit fram till att det faktiskt går att öppna upp ut till köket med en köksö till vänster om.dwn tänkta tavelväggen. Så nu har ni löst mitt köksproblem också!!!
  • PRO
    User
    7 years ago

    Så härligt med idéer som flödar via Houzz! Kul!

    Kalkfärg blir säkert snyggt. Ha en bra fixar höst!

  • Carin Kamsvåg
    7 years ago

    Det blev jättefint. Blanda tavelväggen med lite olika speglar så fångar du upp ljuset och vyn från fönstret = breddar rummet.


  • PRO
    True Image by Stella - Photo Art
    7 years ago

    Vilken underbar sekretär ni har! Var har ni fått tag i den? Om du ska titta på tavlor så får du gärna titta på vårt sortiment, vi har över 800 foton som går att välja i vilken storlek och material man vill ha printat till sin tavla.

  • Linda Drottz
    Original Author
    7 years ago
    valde en grå vanlig färg iallafall då jag har dåligt tålamod att orka beställa och har en man som jobbar. på Beijer som.bara kunde ta med hem
  • Inredningsälskaren
    7 years ago

    Det blev ju SÅ fint!!

  • PRO
    User
    7 years ago

    Heja! Så bra och inspirerande för andra också.

    Trevlig helg

  • PRO
    Markis.nu
    7 years ago

    En utmaning för dig...

  • PRO
    Josefina
    7 years ago

    Vilken skillnad! Älskar ditt 'nya' rum!

  • PRO
    User
    7 years ago

    Hej Linda, rummet dit blev jo veldig fint! Hvis du fortsat mangler inspiration til siddeplads, så er en puf (gulvpute) kanskje et alternativ. Puffen kan bruges både som skammel, sitteplads eller ved hjælp af en bakke som bord. De bedste hilsner Nele | Yndlingsting


    KONTRAST Pouf in GREY and NATURAL · More Info

    KONTRAST Pouf BLUSH and WINE · More Info

  • Sophie I
    7 years ago

    Hej Linda, såg du förresten att det skrevs en artikel om exakt din fråga? Kanske du kan få lite mer tips här :) https://www.houzz.se/magasin/laesarfraagan-hur-ska-man-inreda-ett-avlaangt-vardagsrum-stsetivw-vs~75416150